Pemandu Kenderaan Malaysia Bodoh

Salam pagi Isnin semua. Mesti ramai yang dalam mood bercuti lagi. Minggu lepas boleh cuti lama kalau ada yang mohon cuti 3 hari kan tetapi hari ni aku nak meluahkan rasa panas hati aku selepas memandu dari Terengganu ke Kota Tinggi semalam. Dalam 8 jam juga aku memandu. Penat badan pun tak hilang lagi. Luahan hati panas aku hari ini berkenaan cara pemanduan pengguna jalan raya di Malaysia. Memang sangat panas sebab aku nak menggelarkan mereka ini sebagai pemandu yang bodoh. Nampak kasar tapi itu memang kena pada mereka. 

Jenis pemandu bodoh yang pertama ialah pemandu kenderaan berat seperti lori, bas, treler dan semua kenderaan yang berat. Aku bagi contoh direct, jalan dari Mersing ke Kota Tinggi adalah satu lane sahaja yang banyak dengan selekoh dan bukit. Pemandu bodoh pertama ini memandu dengan kadar yang sangat perlahan dan macam orang sedang bercinta. Kenderaan di belakang tidak boleh memotong kerana trafik dari laluan bertentangan juga agak sibuk. Aku sempat menjeling cermin belakang dan kenderaan yang berderetan di belakang boleh mencecah 1 kilometer panjangnya. Terdapat beberapa bahagian di sepanjang jalan tersebut untuk membolehkan lori tersebut mengelak ke tepi dan memberikan laluan kepada kenderaan kecil untuk memotong dan meneruskan perjalanan dengan lancar. Semoga abang pemandu kenderaan berat ini boleh mengubah sikap dan ingat kepada kenderaan yang lebih kecil.

Pemandu bodoh yang kedua terhasil rentetan tindakan dari pemandu bodoh pertama. Setelah bergerak dengan kadar yang perlahan dan lama, mereka mula hilang sabar dan cuba memotong kenderaan lain sedangkan jalan tersebut adalah garisan berkembar, berselekoh dan berbukit. Adalah sangat berbahaya untuk memotong dalam keadaan tersebut yang pasti boleh menjadi kemalangan maut sekiranya bertembung. Semasa memotong, datang kenderaan dari arah hadapan dan mulalah sibuk bagi isyarat untuk masuk ke depan kereta kita. AWAS! Aku tak akan bagi peluang kepada pemandu bodoh kedua ini untuk masuk ke depan aku dan ikhlas aku katakan aku lebih rela tengok mereka bertembung atau terbabas dari mereka masuk ke depan aku. Biar mereka rasa akibat buruk kerana sikap dan perangai bodoh mereka sendiri. Puas hati aku.

Pemandu bodoh ketiga pula adalah mereka yang suka membuang sampah dari kenderaan mereka tanpa mempedulikan kenderaan di belakang. Ada satu van yang sarat dengan keluarga dalam satu laluan dengan aku. Si bapa, pemandu dengan seronok makan kacang dan membuang kulit kacang keluar dari tingkap. Sampah tersebut terkena kereta aku banyak kali. Memang sekadar kulit kacang yang tidak akan merosakkan kereta tetapi perangai tersebut sangat tidak patut. Aku memotong van tersebut dan membalas balik. Mana-mana sampah yang ada dalam kereta, aku campak satu persatu keluar. Hasilnya, aku melihat van itu menjarakkan kenderaannya jauh dari aku. Baru kau rasa ape aku rasa. Aku akui tindakan aku agak tidak patut dan mengikut emosi tetapi aku rasa pemandu bodoh ketiga ini mendapat pengajarannya untuk tidak lagi berbuat begitu pada masa akan datang.

Sekiranya, pembaca yang sedang membaca entri ini termasuk di dalam salah satu kategori pemandu di atas, aku minta maaf di atas kekasaran bahasa sekiranya anda terasa tetapi anda patut untuk dilabel sedemikian kerana tindakan anda yang tidak berapa cerdik di jalan raya. Semoga kita semua boleh mengubah sikap dan cara pemanduan agar pemandu-pemandu di Malaysia tidak dilabel pemandu biadap di dunia.


{ 16 comments.. read them below or add one }

Akemal Akemal November 19, 2012
semoga kita tak ikut bodoh sekali dengan diorang..
Blog Santai Blog Santai November 19, 2012
That' Malaysian somehow.. last part buang sampah tu memang selalu jumpa..hmmm
skulluv skulluv November 19, 2012
yang last sekali tu memang aku tak suka gila...
M'Rie R'Nie M'Rie R'Nie November 20, 2012
Hahaha baru tau ke orang Malaysia drive cam tu. Kat tempat aku pun banyak yang bodoh + bangang + nak mampus. ada yang drive keluar dari simpang selamba badak dia jer walaupun depa tau ada kenderaan yang bergerak laju. tu belum lagi yang cam sial bila orang nak motong, depa bleh plak dok kat tengah2 cam jalan tu bapak dia yang punya.
Unknown Unknown November 20, 2012
heh..itu la..biar lambat asal selamat
Unknown Unknown November 20, 2012
tu org penting diri..terpaksa jd mcm dorang jap utk sedarkan driver bingai tu
Unknown Unknown November 20, 2012
tau pun..kalo jenis campak bende2 keras,lagi bangsat
Unknown Unknown November 20, 2012
tu dorang lesen terbang la tu..ntah ape la..otak tak pakai ke..
aizamia3 aizamia3 November 21, 2012
itulah sebahagian ragam pemandu2 di negara kita..
rebellion rebellion November 23, 2012
Tapi kalo kenderaan berat memang kene bawa perlahan, duk sebelah kiri, kalo dok tengah2 tu masalah
Unknown Unknown November 23, 2012
mmg kene bawa slow bro..tp ble ade space belah kiri, boleh bg laluan utk pemandu len..
Yana Halim Yana Halim November 24, 2012
adoiii....perangai hodoh yg x dpat dibendung kadang2 tu. mmg geram..
Unknown Unknown November 26, 2012
ini bukan kadang2..tp selalu kelihatan di malaysia nih
Unknown Unknown December 12, 2012
memang berleluasa...adesss
Unknown Unknown September 18, 2014
Betul, pemandu Malaysia memang paling bodoh di dunia, suka ikut kereta orang dekat-dekat, tak paham apasal mereka may potong kereta, mesti ikut dekat, tak bolehkah ikut jauh sikit, nanti langgar buntut Ku Kang, celaka
Unknown Unknown September 18, 2014
Satu lagi gua mau potong bas , lori di highway, kereta kat belakang macam jalan bapak dia, tak kasi gua potong, hon gua, dia tak boleh perlahan sikit lah, mau jalan 200km per jam, macam mau pi mampus, hati gua panas