Bukan Orang Melayu Kalau...

Anda Melayu? Saya bangga mengaku yang saya memang orang Melayu. Pasti kita semua tau yang orang Melayu ni ada beberapa sikap buruk yang susah untuk dibuang. Apa sikap buruk yang kita tak suka tu?



Orang Melayu ni kuat berdengki. Dengki sana sini. Kalau dengki yang baik dan positif, bukan menjadi masalah kepada orang lain. Tetapi dengki yang ingin membawa keruntuhan dan susah kepada Melayu lain. Bodohnya sikap ini. Kenapa perlu dengki bila tengok bangsa sendiri mengecapi kemewahan dan kejayaan dalam hidup? Contohnya, ada restoren warung (kecil pun ada dengki) jual nasi ayam, orang yang datang beli nasi ayam tu memang ramai. Dari hari ke hari, warung makin besar dan berjaya. Sungguh berjaya peniaga nasi ayam ni, mungkin guna resepi rahsia keluarga. Kemudian, pada suatu hari ada pula mulut yang bercerita mengatakan warung ni guna mandram@pelaris. Guna hantu syaitan untuk tarik pelanggan. Maka terus tutup warung tersebut kerana fitnah tersebut. Selidik punya selidik, warung nasi lemak sebelah yang buat cerita pasal pelaris tu. Jual produk yang berbeza tapi kerana orang tak berapa nak datang ke warung dia, terus fitnah orang. Ini la Melayu yang tak suka bangsa sendiri berjaya.


Suka melemahkan semangat pun ada. Asal ada kawan-kawan yang mula berniaga, ada saja suara busuk cakap "Jual barang ni mana boleh laku", "Orang dah tak pakai barang macam ni". Yang mulut busuk tu ada ke ambil inisiatif untuk memajukan diri? Asyik nak melemahkan semangat saja.

Aku bukan nak puji sangat bangsa Cina tapi sikap positif dari mereka boleh kita contohi untuk kemajuan diri. Meraka bantu bangsa sendiri. Siap boleh kumpul duit persatuan untuk bagi modal pada kawan-kawan. Kalau berniaga pula, kedai sebelah menyebelah tapi jual barang sama,tak ada pula mereka nak bergaduh. Siap suruh pelanggan pergi kedai sebelah kalau stok di kedai mereka dah habis. Kalau Melayu? Jangan haraplah.

Anda setuju dengan saya? Komen la banyak-banyak.

{ 7 comments.. read them below or add one }

kyo_9 kyo_9 August 15, 2012
daripada setuju je, kenapa x bincangkan camne nk kurangkan gejala ni daripada berleluasa?

my opinion: buang je lah sentimen perkauman tu dan lebihkan apa yg kita kongsi iaitu agama..
Unknown Unknown August 15, 2012
masalahnya, sentimen perkauman ni mmg susah nk dibuang..dh jadi darah daging bro
AnonymousAnonymous October 06, 2012
rasis ko ni....what is the point bro.....
Unknown Unknown October 07, 2012
kat mana rasis tu?? aku cume komen sikap buruk org Melayu..jgn jumudkn pikiran pls
Ridzwan Mohamed Ridzwan Mohamed October 09, 2012
kebanyakan org melayu kan ade PHD (perasaan hasad dengki)!
Unknown Unknown October 09, 2012
tu mmg pasti..takleh nk buang
AnonymousAnonymous February 19, 2014
sy sokong 100% yg xsetujuvtu die org blom knl lg sape melayu sbnarnya.bangsa yg terakhir dlm byk2 bgsa.sb tu DR.M kata melayu mudah lupa.tak semua la mcm tu.cuma kbykkan nya masih jahiliah.dok tahu hukum agama.