Kenapa Tiada Warna Merah Jambu di Terengganu

Berjumpa lagi kita dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Terengganu..

Hari ni kita belajar pasal warna. Kenape? Sebab dalam bahasa Terengganu ada satu warna yang sangat jauh bunyi sebutannya dengan warna tersebut.

Apakah warna tersebut?

SAMOR = Merah jambu/pink

Contoh ayat:

Terengganu:

Hadooo, jangok ngak anok mung Pok Mat weh..paka baju warna samor,seluor petok2.Nok g doktong ke?

Translate:

Amboi,cantik sangat anak kau Pak Mat,pakai baju warna merah jambu,seluar petak-petak.Nak pergi ke bandar ke?




Boleh faham? Lain kali jangan ingat samor tu macam samar-samar (tak nampak)


6 comments.. read them below or add one

remaja comot remaja comot June 07, 2016
haha.. iyer ke... xpnah thu pon sblom ni... thanks info ni..
Syamil Ramli Syamil Ramli June 08, 2016
iyer...mmg org trg xsebut merah jambu...samor paling senang...tp yg moden2 sebut pink jer...bese org tua je gn pakai skg
aRz MoHa aRz MoHa July 01, 2016
baru tahu mengenai samor ni....tak pernah dengar sebelum ni...sebab wife saya orang terengganu sebenarnya
Afiq Rayyan Afiq Rayyan July 01, 2016
mmg pon...cer cube tanya jap lg..x pon buat surprise..balik2 tanya kat dia, Ayang suke baju kaler samor ke?
Afif Rayyan Afif Rayyan July 19, 2016
Boikot dato vida kot.. ahaha
Mommy Cici Mommy Cici August 09, 2016
ahhaha thanks for sharing. ingatkan samor tu samar. memang jauh benor bunyiknya